Pages

Friday, August 20, 2010

Hargai Sahabat-Sahabat Anda

dulu aku ade pernah tengok satu cite melayu nih, tajuk die " orang minyak naik minyak" arahan afdlin shauki kalau aku tak silap. korang yang tak tahu cerita ni pasal ape, pandai2 korang la tanye member2 korang yang pernah tengok cerita ni. bagi aku, dalam banyak2 babak dalam cerita ni, babak last yang aku paling ingat sampai sekarang. dialog die seperti yang aku tulis kat bawah:

pelakon A: macam mane nak buat orang lain sanjung dan kenang kite?
pelakon B: hmm... mungkin kite kena mati dulu baru orang lain akan kenang dan sanjung kite..

(dialog tu xde dalam short clip kat atas, die kat part last2 cite nih)

bile pikir2 balik, ade betolnye ape yang dorang yang cakap nih.. yela, sebagai contoh, bile ade member kite meninggal dunia, waktu tuh segala kenangan dengan si arwah terbayang-bayang dalam kepala otak kite. segala memori pahit, manis, kelat, payau, tawar dan secubit rase mula menusuk ruang lingkup jiwa kalbu kite sehingga mampu membuat kita tersenyum seorang diri, bahkan kalau nak jiwang lagi, boleh mengalirkan ayer mata berjujuran hingga ke pipi.

dan juge pada waktu itulah kita menginsafi segala perbuatan buruk terhadap si arwah (member kite tulah). dan berharap si arwah hidup kembali untuk kite same2 memohon kemaafan di hari lebaran yang mulia ini. kite juge dengan senang hati memaafkan kesalahan si mati.

hutang camne plak? dengan sedihnya kite berkate, takpelah aku halalkan makan minum ko.. sob3.. (cakap sambil nanges dengan tisu tandas di tangan)..

yang paling penting apebila berlaku kematian, kite sanggup pergi ziarah member kite tu walaupon rumah die jauh giler. dah tu plak, tak pernah pergi umah member die sebelum nih. as the result, sesat habes. nah, mase die idup ko tak nak plak membudayakan amalan ziarah menziarahi nih. padan muke ko.

tapi kan.. kenapa ini sume kite tak buat mase member kite tu hidup riang gembira suka ria dengan kite.

kenapa kita payah nak maafkan kesalahan member2 kite?
silih faham atas perkara kecil yang membuatkan mulut kite muncung 23 inci ke hadapan sewaktu berselisih dengan member kite.

kenapa kite payah sgt nak memohon maaf atas kesalahan dan kesilapan kepada member kite? hang ego sangat ape sai??

kenape kedekut sangat nak blanje member makan ke minum ke, nak kongsi bayar duit minyak dan sewaktu dengannye? pastu tak malu suke pau makanan orang laen..

kenapa kite tidak same2 mengsyukuri nikmat member2 yang ade di sekeliling kite? sket2 nak gaduh.. sket2 nak terase..ape hal??!!

kenape kite tidak mengambil peluang waktu cuti untuk menziarahi member2 kite dan keluarga mereka? payah sangat ke? bukan sahaja ia dapat mengeratkan silaturrahim sesama manusia malahan juge pada binatang (kalau mereka ade binatang peliharaan lah), kite juge dapat melantak free kat umah tanpa segan silu dan confidentnyer..

pointnya mudah di sini, hargailah sahabat2 kite di sekeliling kite. mereka sudah umpama keluarga kite sendiri (keluarga mentua cerita lain ye..hehee..)..

elakkan gadoh-gadoh. tapi kalau nak gadoh gak, jangan lupe ajak aku skali yer.. hahahaa..

lagi sekali aku ingatkan, HARGAILAH AIR EH SILAP, HARGAILAH SAHABAT-SAHABAT KITA SEBELUM MEREKA ATAU KITA SENDIRI MENINGGALKAN DUNIA YANG FANA INI.

bayangkan lah lepas kite berselisih faham, sahabat kite drive gi mane2 (mane la ak tau kan die nak gi mane), tibe2 eksiden.. Allah tarik nyawa die dulu, Allah lebih sayangkan die.. camne??


terkedu ko dapat berita tuh..

aku rase sekian saje coretan ak kali ini.. aku taip mende nih secara santai di tepi pantai (hahaa.. lawak tak aku??).

bukan di tujukan kepada sape2 atau menjawab mane2 isu.. tapi ini lahir dari jiwaku yang kacau eh tak2.. jiwa yang murni..

dah.. aku nak tidoq..

cheers~

No comments: